Határtalanul!

"Irodalmi és történelmi hősök nyomában, Erdélyben és kincses Kolozsvárott"

A Néri Szent Fülöp Katolikus Általános Iskola a Határtalanul! Pályázat keretében 32 tanulója és 4 pedagógusa Románia fontosabb magyar lakta területeire utazhatott el.

A kirándulás 2018. szeptember 21.-től - 23.-ig tartott. Első nap az iskola előtt gyülekeztünk 6:45-kor. Mielőtt buszba szálltunk volna egy imával indítottuk a kirándulást, hiszen nagyon hosszú út állt előttünk. Első állomásunkként Nagyváradra érkeztünk, ahol megnézhettük a római katolikus székesegyházat, a kincstárat és Szent László hermáját. Ezután egy kis információt hallhattunk a nagyhírű váradi püspökről. Majd ellátogattunk a városközpontba, ahol a fő téma Ady Endre volt. Ady életével kapcsolatban megnéztük még az Ady Endre Múzeumot, az Emke kávéházat és annak a közelében található Napló épületét, ahol Ady egykor dolgozott. Ezután ellátogattunk a Királyhágóra, ahol egy kis pihenőt és fotószünetet tartottunk. Kis utazás után megérkeztünk Bánffyhunyadra, ahol megtekintettük Kalotaszeg legnagyobb és egyik legértékesebb református templomát, amelynek csodálatos festett kazettás mennyezetét Umling Lőrinc készítette. Nagyon elfáradtunk, így a szállás elfoglalása következett. Kétfogásos, meleg vacsorával vártak minket egy közeli kis étteremben. Vacsora után pedig újra a szállásra mentünk.

Második nap a panzió tulajdonosától meleg reggelit kaptunk, majd elindultunk a buszhoz. Folytattuk az utazásunkat Kolozsvárra. Ott megnéztük Mátyás király szülőházát, Mátyás király szobrát, ahová egy koszorút is helyeztünk, a Házsongárdi temetőt, a Szent Mihály székesegyházat és még egyéb érdekességeket. Újabb utazás után megérkeztünk Tordára az Európa-hírű sóbányába és megnéztük a világhírű tordai-hasadékot is. Onnan pedig indultunk vacsorázni. A szálláshoz közeli művelődési házban egy zenés-táncos mulatságon vettünk részt, ahol néhány helyi fiatal megtanította Nekünk a kalotaszegi táncok alaplépéseit. Egy kis séta után ismét a szállásra érkeztünk.

Harmadik nap ismét finom reggelivel vártak minket. Összepakoltunk és ismét útnak indultunk: megnéztük azt a fát, amely alatt Ady Endre üldögélt, mikor megírta a "Kalota partján" című versét, amit az egyik diák el is szavalt. Emlékül ide is helyeztünk egy koszorút. Elindultunk Körösfőre, ahol helyi kézzel készített ajándékokat vásárolhattunk az Otthoniaknak. Ezután megtekintettük Sebesvár romjait, amit csak kintről láthattunk ugyanis felújítás alatt állt. Utolsó állomásként Csucsára mentünk ahol megnéztük az egykori Boncza-kastély kertjében elhelyezett emlékházat Ady Endre emlékére. Ezután elköszöntünk idegenvezetőnktől, Robertától aki érdekesebbé tette nekünk ezt a kirándulást.

Tele élményekkel indultunk el haza. Köszönjük a lehetőséget, hogy eljuthattunk ezekre a szép helyekre. Reméljük máskor is lesz ilyen alkalmunk.

Írta: Nagy Zsófia, 8. osztályos tanuló

Képes power point beszámoló az erdélyi kirándulásról letölthető itt: